アートサイトラウンジ「場づくりとアートの営み」Artsite Lounge “Creation of Space and Engagement in Art”

荻野亮一、青木拓磨、渡邉梨恵子Ryoichi Ogino, Takuma Aoki, Rieko Watanabe

Kosha33(神奈川県住宅供給公社)Kosha33 (Kanagawa Prefectural Housing Supply Corporation)
〒231-8510 横浜市中区日本大通33Map33 Nihon-odori, Naka-ku, Yokohama 231-8510Map
2.17 Sun 10:00 - 12:00
2.17 Sun 10:00 - 12:00
オーディエンス
 

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プロフェッショナル

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Audience
 

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日本語(通訳なし)Japanese (without interpretation)

横浜で、アートと地域の関わりについて考える場・アートサイトラウンジ。今日、各地では数多くのアートワークショップが開催され、市民の芸術体験を支える場のひとつとして機能しています。鑑賞体験とは一味違ったアートとの関わり。今回は、そんなワークショップの「ファシリテーション」について考えてみましょう。人とアートの出会いをサポートする案内役としてのアーティストやファシリテーターの働きに注目し、ワークショップの進め方を再考します。参加者の体験をどのようにデザインするのか。ゲストによる事例紹介とディスカッションから、それぞれが日頃の現場で重視していることや、配慮していることなど具体的なエピソードから、ここで改めて「場づくり」という営みについて考えてみます。

※アートサイトラウンジ…横浜市地域文化サポート事業・ヨコハマアートサイト(https://y-artsite.org/)による研修と交流の場。地域文化に興味のある方なら、どなたさまもご参加いただけます。

Artsite Lounge is a space for thinking about the relationship between art and the community in Yokohama. Today, a number of art workshops are organized in many different parts of the city, which underpins citizens’ art experience. It is a form of involvement in art that is somewhat different from art appreciation. In this Lounge, we would like to think about “facilitation” for these workshops and the roles of artists and facilitators who support the encounter between people and art, thereby reviewing how to proceed with a workshop. How do we design participants’ experience? Based on case studies and discussion by the guests as well as concrete episodes of what they put importance on in their worksites, we will consider the act of “creating space” anew.

*Artsite Lounge is a place for training and exchange created by Yokohama Artsite (https://y-artsite.org/), Yokohama City’s project for the development of regional culture. Anyone who is interested in regional culture can take part.

荻野亮一(社会学研究者)Ryoichi Ogino (Sociology Resercher)

1990年生。上智大学文学部卒業、慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程在学。世田谷パブリックシアターインターンを経て、同劇場の事業の制作アシスタントなどをつとめ、現在は慶應義塾大学文学部で演劇の制作実習を担当。また、それぞれの地域で暮らすひとのライフヒストリーを上演するアートプロジェクト「暮らしのクロニクル」の代表を務めており、2018年度は福島県、東京都、大阪府を巡回し「喪失」について考えるワークショップを準備中。「生きづらさに臨む自己表現」をテーマに研究=実践を展開している。

Born in 1990. Graduated from the Faculty of Humanities, Sophia University. Doctoral student at the Graduate School of Human Relations at Keio University. After working as an intern and then as a production assistant at Setagaya Pubic Theatre, he currently tutors production practice for drama at the Faculty of Letters at Keio University. He also serves as the representative of Kurashi no Chronicle, an art project that makes performances out of local life histories for which he has been planning a series of workshops for thinking about “loss” held in Fukushima, Tokyo and Osaka. His studies=practices develop under the theme of “self-expression that faces the difficulty of living.”

青木拓磨(音楽家/かたるべハッピーザ 代表)Takuma Aoki (Musician / Representative of Katarube Happyza)

音楽グループ「パウンチホイール」主宰。精神科医の星野概念率いるコーラスグループ「星野概念実験室」のメンバー。象の鼻テラス(横浜市)でのワークショップから生まれた「ゾウノハナ合唱部」の部長。象の鼻テラスでの「シアターゾウノハナ」、北九州での演劇的工場夜景ツアー「ひかりとけむり」、多摩1キロフェス「あたらしい憲法のはなし」などの柴幸男作品に音楽で参加。なんとなく港と海を好きになる。2017年、パラトリエンナーレ・プログラムにて社会福祉法人かたるべ会とオリジナル曲、パフォーマンスを作成。2018年「かたるべハッピーザ」結成。

Head of music group Paunch Wheel and a member of chorus group Gainen Hoshino. The general manager of Zou-no-hana Chorus that was derived from a workshop at Zou-no-hana Terrace in Yokohama City. He has participated in various projects by Yukio Shiba to provide music, including “Theater Zou-no-hana,” a theatrical factory night tour in Kitakyushu Hikari to kemuri, and Atarashii Kenpo no Hanashi at Tama 1KM Festival and has come to like ports and the sea for no reason. In 2017, he produced original songs and performance with social welfare corporation Katarubekai in a program of Yokohama Paratriennale. In 2018, he formed Katarube Happyza.

渡邉梨恵子(一般社団法人谷中のおかって 代表)Rieko Watanabe (Representative, Yanaka no Okatte)

1985年生まれ。日本大学理工学部建築学科卒業。2010年一般社団法人谷中のおかって設立以降、代表を務める。学生や社会人メンバーと恊働し、台東区谷中界隈を中心に東京アートポイント計画事業《ぐるぐるヤ→ミ→プロジェクト》を展開。「消費」ではなく、「発信」「交流」を促す企画を通じて人々の生活圏にアプローチし、まちや人の生命力を育む文化創造の「循環」をつくり出すことをめざし、丁寧な企画のコーディネートに取り組んでいる。

Born in 1985. Graduated from the Department of Architecture, College of Science and Technology at Nihon University. She has headed Yanaka no Okatte since its founding in 2010. In collaboration with students and adults, she develops guruguru Ya→Mi→ Project, a Tokyo Artpoint project centered on the Yanaka district in Taito Ward. With the aim of approaching people’s living sphere through projects to promote not “consumption” but “dissemination” and “exchange,” thereby creating a “circulation” of cultural creation that nurtures people’s or the community’s vitality, she has been working on subtle and detailed coordination of projects.